» بازدید امروز: 109
» بازدید دیروز: 319
» افراد آنلاین: 1
» بازدید کل: 794

تندرویهای سیاسی ومشکلات جوانان

 

تاثیر تحریم‌ها بر جامعه؛ از ناامنی روانی و شغلی تا کاهش ازدواج و ...

مسئله‌ای مانند تحریم و تصمیمات ناپایدار و غیر‌استراتژیک و یک‌شبه، در دروه گذشته بر امنیت روانی و شغلی افراد تاثیر منفی گذاشت. .

 دکتر بهمن بهمنی، روان‌شناس بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، اقتصاد با‌ثبات و رونق‌یافته را یکی از دلایل تشویق افراد به ازدواج می‌داند. این روان‌شناس معتقد است: افراد و گروه‌ها باید به موضع‌گیری‌های سیاسی همراه با تندروی، بیشتر تامل کنند زیرا موضع‌گیری‌ها افراط‌گونه، دارای بازتاب اجتماعی است.

دکتر بهمن بهمنی عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی که به‌طور ویژه درباره مسئله ازدواج و خانواده پژوهش‌هایی را انجام داده است به خبرنگار آفتاب گفت‌: قطعا اقتصاد یکی از ارکان‌های موثر بر مسئله ازدواج است. وقتی افراد از کفایت اقتصادی خود تصویر روشنی ندارند و بده‌بستان‌های اقتصادی و فرصت تولید کار کاهش پیدا می‌کند‌؛ ازدواج‌های رسمی‌ نیز کاهش پیدا می‌کند‌.

وی ادامه داد: ناگفته نماند که برخی انتظارات غیر‌واقع‌بینانه و چشم‌هم‌چشمی‌ها نیز بر کاهش مسئله ازدواج موثر است زیرا برخی افراد با وجود توان نسبی از ازدواج سرباز می‌زنند.

بهمنی تاکید کرد: قطعا مسئله‌ای مانند تحریم و تصمیمات ناپایدار و غیر‌استراتژیک و یک‌شبه، در دروه گذشته بر امنیت روانی و شغلی افراد تاثیر منفی گذاشت. در این شرایط افراد محافظه‌کار شده و نسبت به آینده بد‌بین هستند و این دیدگاه نیز بر مسئله تشکیل خانواده جوانان تاثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها موظفند با برنامه‌ریزی منظم و مسئولانه در سطح کلان کاری کنند که افراد به آینده خود خوش‌بین باشند و از سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال نهراسند.

 این روان‌شناس در ادامه به موضع‌گیری‌های سیاسی افراد و گروه‌ها نیز اشاره کرده وگفت‌: «اگرچه افراد و گروه‌ها مطابق قانون در اظهار‌نظر آزاد هستند. اما برخی موضع‌گیری‌های سیاسی و برخی تندروی‌ها بر دارای عوارض اجتماعی است ‌و در چرخه‌هایی مانند کانون خانواده تاثیرات منفی؛ مانند ترس از آینده و نا‌امنی روانی ایجاد می‌کند. بنابراین بهترین حرکت این است که شعارزدگی و افراط را کنار گذاشته و به‌جای جمله چه می‌خواهیم بکنیم به معرفی دستاوردها و کارهایی که انجام داده‌ایم بپردازیم.»

گفتنی است علی‌رغم هشدارهای کارسناسان اجتماعی در هشت سال گذشته نسبت به عواقب بحران‌ها و مشکلات به‌وجودآمده ناشی از تصمیم‌گیری‌های نادرست سیاسی و بی‌ثباتی اقتصادی و تاثیر منفی آن بر خانواده و جامعه، برخی گروه‌های تندرو نسبت به تفاهم لوزان و مذاکرات هسته‌ای که می‌تواند منجر به رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت مردم شود، موضع‌گیری منفی داشته‌اند و خواستار لغو تفاهم‌نامه لوزان شده‌اند.

شهدای منصورون

شهیدغلامحسین صفاتی دزفولی
شهیدکریم رفیعی
شهید سید علی جهان آرا
شهید مهدی هنردار
شهید عزیز صفری
شهید سید نورالدین صفدری
شهید شیخ عبدالحسین سبحانی
شهید حسن هرمزی
شهید اسماعیل دقایقی
شهید سید محمدعلی جهان آرا