» بازدید امروز: 81
» بازدید دیروز: 119
» افراد آنلاین: 1
» بازدید کل: 885

نگرش سيستمي‌ و جامع به مسائل روز

در اين روزگار پرفريب كه بازار مكاره دروغ و تهمت رواج يافته و صداقت و اخلاص كمياب شده است براي رسيدن به راه راست جز از طريق داشتن يك تحليل جامع از رويدادها نمي‌توان به رستگاري اميدوار بود، و اگر انسان يك تحليل صحيح و نگاه جامع‌الاطراف و صادقانه به مسائل نداشته باشد به سرعت گرفتار امواج پرتلاطم روزگار شده و اميد نجات نخواهد داشت. براي رسيدن به اين مطلب لازم است محورهاي زير مورد توجه قرار گيرد تا بتوان حق را شناخت

1- فبشرعبادي‌الذين يستمعون‌القول  فيتبعون‌ احسنه. نبايد به‌طور كاناليزه فقط يك نظر را شنيد و قضاوت كرد. بايد براي پيدا كردن بهترين سخنان، نظرات مختلف موافق و مخالف را شنيد و انتخاب كرد، بايد اطلاعات خود را وسيع و جامع كرد و شناخت خود را عميق كرد، و از سطحي‌نگري دور شد. بايد حق را شناخت و به آن توصيه كرد و براي اجراي آن مقاومت و صبر كرد: «و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر». 
2- برای رعايت تقوا، صداقت و انصاف، باید در تحليل خبرها با امانتداري و عدالت و با توجه به كل مطلب ارايه ‌شده و نه تقطيع جملات و برداشت از بخشي از آنها اقدام كرد و باید از توهين به مخالف خود پرهيز كرد:«هدي للمتقين»؛ تقوا موجب هدايت مي‌شود. 
3- استفاده از منابع موثق براي استنادات و تحليل علمي ‌مبني ‌بر مدرك و سند و هر خبري را منشا تحليل قرار ندادن و اينكه هر سخن شخصي نمي‌تواند براي ما مبناي تحليل و قضاوت قرار گيرد: «اذا جاء فاسق بنباء فتبينو». 
4- انگيزه تحليلگران نيز مهم است كه وابسته به چه جرياني هستند و وامدار كجا هستند، عقده‌يي و مساله‌دار نباشند و سابقه آنها و موضعگيري‌شان نسبت به حق و عدل چگونه است: «كل حزب بما لديهم فرحون». نبايد تحليل به لحاظ منافع افراد جانبدارانه باشد. 
5- در هر تحليلي بايد از ظالم انتقاد و از مظلوم حمايت كرد، نه اينكه ضعيف‌كشي كرد و به‌دليل خطر و ايجاد مشكل از مظلوم حمايت نشود، بايد از حق دفاع كنيم ولي در اين امر نبايد زياده‌روي كرد، اعتدال و ميانه‌روي و عدم افراط و تفريط در هر كاري پسنديده است: «من قتل مظلوما فقد جعل لوليه سلطانا فلا يسرف في‌القتل انه كان منصورا». 
6- از دشمن فاصله بگيريم و تحليل‌هاي او را بدبينانه و با ترديد بررسي كنيم كه فريب آنها را نخوريم. هر چند كه با انگيزه‌هاي منافع خود خبرهاي درستي هم منتشر مي‌كند ولي مراقب باشيم: «لا يتخذالمومنون الكافرين اولياء من دون‌المومنين».ش 
7- به آينده اميدوار باشيم و از تحليل‌هاي مايوسانه خودداري كنيم، تحليل بايد واقع‌بينانه باشد. انقلاب اسلامي ايران به سوي كمال و اصلاح پيش مي‌رود و نهضت‌ها به پيروزي مي‌رسند، در اين مسير نياز به صبر و مقاومت است. نبايد زود قضاوت و بي‌تابي کنيم: «و نريد ان نمن علي‌الذين استضعفوا في‌الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين». 
8 - سخن حق و تحليل جامع بايد بجا و بموقع باشد و براي اصلاح امور مردم و كمك به حل مشكلات و حمايت از حق باشد. اگر گفتن سخني يا تحليلي موجب فتنه يا بي‌جا باشد؛ يا موقعيت براي امر به معروف و نهي ‌از ‌منكر نباشد يا از آن سوءاستفاده شود، نبايد آن تحليل ارايه شود. زماني كه پذيرش آن بيشتر و تاثير آن بهتر واقع شود، آن تحليل مي‌تواند مطرح شود و جامع خواهد بود: «و ما اريد الا الاصلاح و ما استطعت و ما توفيقي الا‌ بالله العلي العظيم».

شهدای منصورون

شهیدغلامحسین صفاتی دزفولی
شهیدکریم رفیعی
شهید سید علی جهان آرا
شهید مهدی هنردار
شهید عزیز صفری
شهید سید نورالدین صفدری
شهید شیخ عبدالحسین سبحانی
شهید حسن هرمزی
شهید اسماعیل دقایقی
شهید سید محمدعلی جهان آرا