» بازدید امروز: 146
» بازدید دیروز: 17
» افراد آنلاین: 3
» بازدید کل: 5830

خطر جابجایی اهداف انقلاب

ارزش های نظام کدامند؟

خطر جابجایی اهداف انقلاب در دهه چهارم: از حقوق ملت تا آمریکاستیزی!

در واقع، ارزش های نظام ، این هایی هستند که در قانون اساسی آمده اند نه شعارهایی که هر کسی به فراخود منافعش سر می دهد... در واقع کسی که این مفاهیم را نادیده می انگارد یا علیه آنها اقدام می کند، ضدارزش و ضدانقلاب است، نه دیگران.

عصر ایران؛ جعفر محمدی - اخیراً آقای صادق زیباکلام در مناظره با آقای حمید رسایی گفته است که اساساً ستیز با آمریکا جزو اهداف انقلاب نبود.

وی در این مناظره افزوده است: "شما می‌توانید به مصاحبه‌های مرحوم امام خمینی نگاه کنید. نزدیک به12 مصاحبه در نوفل لوشاتوداشتند که وقتی از ایشان سوال شده علت مخالفت شما باشاه چیست گفته‌اند برای آزادی بیان ،‌آزادی مطبوعات، آزادی سیاسیون و اجرای حاکمیت قانون و مفاهیمی که ذیل جامعه مدنی و حقوق شهروندی است مبارزه کرده و به دنبال انقلاب هستند.

در اوایل انقلاب پدیده استکبارستیزی و غرب‌ستیزی نه تنها اهداف مدنی انقلاب را تحت الشعاع قرار داد، بلکه به گفتمان مسلط تبدیل شد. اگر کسی از خارج وارد ایران می‌شد تصور می‌کرد هدف از انقلاب فقط آمریکا و غرب‌ستیزی بود."

این که وضعیت کنونی حاکم بر روابط ایران و آمریکا چگونه است و هم اکنون باید در قبال آمریکا چه موضعی گرفت، موضوعی است که باید آن را در نوشتاری دیگر مورد بررسی قرار داد. در این یادداشت، صرفاً می خواهیم بررسی کنیم که اهداف و ارزش های بنیادین انقلاب و جمهوری اسلامی چه بوده است و مثلاً آیا مردم ایران انقلاب کردند که بعد از آن بتوانند به نبرد با آمریکا بروند یا اهداف دیگری داشته اند؟

برای آن که اختلاف نظر سلیقه ای پیش نیاید، بهتر است به جای هر گونه مجادله، به متن قانون اساسی که مبنای جمهوری اسلامی و اداره کشور است، مراجعه کنیم تا ببینیم آنچه در قانون اساسی آمده، عمدتاً ناظر به چه مواردی است؟

 در زیر فهرست از کلیدواژه ها و مفاهیم که در متن قانون اساسی به صراحت آمده اند را مرور می کنیم. این تعابیر که لباس قانون نیز پوشیده اند، نشان می دهند که سوگیری انقلاب اسلامی که منتهی به نگارش این قانون و تأسیس جمهوری اسلامی ایران شد، چه بوده است.

قطعاً و بی هیچ تعارفی، نسبت افراد و جریان ها با این مفاهیم ، می تواند شاخص استواری برای سنجش میزان تعهد آنها به انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن و ارزش هایش باشد. در واقع، ارزش های نظام ، این هایی هستند که در قانون اساسی آمده اند نه شعارهایی که هر کسی به فراخود منافعش سر می دهد: (بند به بند آنچه در زیر می آید از متن قانون اساسی است)

- حاکمیت الهی و یکتاپرستی

- حق حاکمیت انسان بر سرنوشت‏ اجتماعی‏ خویش و این که هیچکس‏ نمی‏ تواند این‏ حق‏ الهی‏ را از انسان‏ سلب‏ کند یا در خدمت‏ منافع فرد یا گروهی‏ خاص‏ قرار دهد

- استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی

- تساوی همه مردم در حقوق

- تأکید ویژه بر حقوق‏ زن 

- مصونیت حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض‏ 

- ممنوعیت تفتیش‏ عقاید 

- آزادی مطبوعات

- ممنوعیت استراق‏ سمع و هر گونه‏ تجسس 

- آزادی احزاب‏، جمعیت‏ ها، انجمن‏ های‏ سیاسی‏ و صنفی‏ و انجمنهای‏ اسلامی‏ یا اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ شده‏ 

- حق تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها 

- حق‏ برخورداری از شغل

- حق برخورداری‏ مردم از تأمین‏ اجتماعی‏ از نظر بازنشستگی‏، بیکاری‏،پیری‏، ازکارافتادگی‏، بی‏ سرپرستی‏، در راه‏ ماندگی‏، حوادث‏ و سوانح‏، نیاز به‏ خدمات‏ بهداشتی‏ و   درمانی‏ و مراقبتهای‏ پزشکی‏ به‏ صورت‏ بیمه‏ و غیره‏

‏ - آموزش و پرورش رایگان

-  تربیت‏ بدنی‏ رایگان

- آزادی استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس 

- ممنوعیت دستگیری مگر حکم‏ قانون و ممنوعیت بازداشت بیش از بیست‏ و چهار ساعت‏ بدون ارسال پرونده به دادگاه

- تأکید بر اصل‏ برائت 

- ممنوعیت هر گونه‏ شکنجه‏ برای‏ گرفتن‏ اقرار و یا کسب‏ اطلاع‏ 

- ممنوعیت سلب‏ تابعیت‏ از شهروندان ایران

‏- تأمین‏ استقلال‏ اقتصادی‏ جامعه‏ و ریشه‏ کن‏ کردن‏ فقر و محرومیت‏ و برآوردن‏ نیازهای‏ انسان‏ در جریان‏ رشد، با حفظ آزادی‏ او، تأمین‏ شرایط و امکانات‏ کار برای‏ همه‏ به‏ منظور رسیدن‏ به‏ اشتغال‏ کامل‏ و قرار دادن‏ وسایل‏ کار در اختیار همه‏ کسانی‏ که‏ قادر به‏ کارند ولی‏ وسایل‏ کار ندارند، در شکل‏ تعاونی‏، از راه‏ وام‏ بدون‏ بهره‏ یا هر راه‏   مشروع‏ دیگر

- تنظیم‏ برنامه‏ اقتصادی‏ کشور به‏ صورتی‏ که‏ شکل‏ و محتوا و ساعت‏ کار چنان‏ باشد که‏ هر فرد علاوه‏ بر تلاش‏ شغلی‏، فرصت‏ و توان‏ کافی‏ برای‏ خودسازی‏ معنوی‏، سیاسی‏ و اجتماعی‏ و شرکت‏ فعال‏ در رهبری‏ کشور و افزایش‏ مهارت‏ و ابتکار داشته‏ باشد 

- جلوگیری‏ از سلطه‏ اقتصادی‏ بیگانه‏ بر اقتصاد کشور

- تأکید بر افزایش‏ تولیدات‏ کشاورزی‏، دامی‏ و صنعتی‏ که‏ نیازهای ‏عمومی‏ را تأمین‏ کند 

- تأکید بر مالکیت‏ شخصی‏ مشروع‏ افراد

- تأکید بر حفاظت‏ از محیط زیست‏ به عنوان سرمایه میان نسلی  

- مراجعه به آرای مردم در قالب رفراندوم و همه‏ پرسی‏ 

- لزوم وجود هیأت منصفه برای رسیدگی‏ به‏ جرایم‏ سیاسی‏ و مطبوعاتی‏  

- فضیلت محوری و محو فساد

- محو هر گونه‏ استبداد و خودکامگی‏ و انحصارطلبی‏ 

‎‎‎‎‎‎- تأمین‏ آزادی های‏ سیاسی‏ و اجتماعی‏ در حدود قانون 

- مشارکت‏ عامه‏ مردم‏ در تعیین‏ سرنوشت‏ سیاسی‏، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ خویش‏

- ایجاد نظام‏ اداری‏ صحیح‏ و حذف‏ تشکیلات‏ غیر ضرور

- ایجاد تشکیلات حکومتی در قالب قوای سه گانه و رهبری برای تحقق اهداف مندرج در قانون اساسی و اعمال حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش
 
با این اوصاف که بسیار هم واضح و روشن است، در واقع کسی که این مفاهیم را نادیده می انگارد یا علیه آنها اقدام می کند، ضدارزش و ضدانقلاب است، نه دیگران. 

این ها ، ارزش هایی هستند که مردم ایران برایش قیام کردند و برای آن که بعدها کسی نتواند شعارها و مطالبات شان را تحریف یا جابجا کند، آنها را در قالب سندی متقن به نام قانون اساسی ثبت کردند که میثاق جمعی ایرانیان است. 
حال چرا عده ای می کوشند قانون اساسی و ارزش های آن را نادیده بگیرند، پرسشی است که پاسخ آن را می توان در منافع جناحی برخی افراد و جریان ها سراغ گرفت.
امروز، حراست از نظام و ارزش ها، این است که نگذاریم ارزش ها و اهداف نوشته شده در قانون اساسی، توسط برخی جریان های منفعت محور، جابجا، تحریف یا حذف شوند.

شهدای منصورون

شهیدغلامحسین صفاتی دزفولی
شهیدکریم رفیعی
شهید سید علی جهان آرا
شهید مهدی هنردار
شهید عزیز صفری
شهید سید نورالدین صفدری
شهید شیخ عبدالحسین سبحانی
شهید حسن هرمزی
شهید اسماعیل دقایقی
شهید سید محمدعلی جهان آرا