» بازدید امروز: 69
» بازدید دیروز: 202
» افراد آنلاین: 2
» بازدید کل: 5955

قبله اینهمه قلب

این روزها قلب جهان در کربلا می تپد.

خیلی سخت است این همه کاروان دل در حرکت به سوی کعبه عشق وعشاق باشند وآدم دراین کاروان جایی نداشته باشد.

 

 

                                                   مردی با یک پا و این همه راه پیاده!

این روزها قلب جهان در کربلا می تپد.

خیلی سخت است این همه کاروان دل در حرکت به سوی کعبه عشق وعشاق باشند وآدم دراین کاروان جایی نداشته باشد.

امروز صحنه هایی از پیاده روی زوار امام حسین دیدم که بی تاب ترم کرد.

مردی چهل وچند ساله مادر پیرش را روی دوش گذاشته بود وپیاده ازنجف تا کربلا می برد نه یک ودو قدم هشتاد کیلومتر!

این همه  تجلی معشوق بر عشاق را کجا می توان سراغ گرفت؟

خوب می توانست  مادرش را روی ویلچر بگذارد .روی دوش چرا؟

مگر می شود منطق عشاق الحسین را فهمید؟

تردید ندارم خیل ملایک برای تماشای این صحنه های بس باشکوه وبی نظیر از آسمان فرو می آیند با بشارت رحمت ومغفرت الهی به زوار وخدام زوار ابی عبدالله الحسین.

سال قبل کسی بمن می گفت من خادم زوارالحسین نیستم. خادم خدام زوارالحسین هستم!

این نوع کربلا دارد مکه رفتن را از سکه و رونق می اندازد!

 کربلا چند سالی است برای بعضی درایام ماه صفر و اربعین قبله شده است! قبله ی این همه قلب!

تا که را صدا کرده باشند و به که راه داده باشند.

شک ندارم بعضی را هم که به این سفرنمی روند، راه داده اند.

بعد منزل نبود درسفر روحانی!

دیشب کسی را دیدم که مثل من چند سال است این راه را می رود.

 می گفت استخاره کرده  که به سفر برود یانه .بدآمده است ونمی رود.  متعجبانه با خنده به او چرا استخاره کردی؟ اعتنا نکن!گفتم درکارخیر حاجت استخاره نیست .

 می گفت دارم دیوانه می شوم . دیوانه از اینکه دراین محشرنیستم.

این حسین کیست ؟

هرکه به زیارتش پیاده می رود دیوانه می شود وهرکه می ماند و نمی رود هم سر از جنون در می آورد!

 

فلسفه این همه ارادت به حسین (ع) چیست؟

مسلم محمدی*

ایام  اربعین حسینی است، عشق و ارادت مردم موجی وسیع در انداخته و فوجی عظیم را به سوی خاک کربلا کشانده است. راستی چرا امروز از شرق تا غرب عالم واژه حسین دل نوشته ای فراگیر شده و  همواره در حال گسترش است؟   

اگر نیم نگاهی به تاریخچه ارادت و عزاداری امام حسین ع از آغاز تا کنون داشته باشیم، می بینیم این مساله در دل و جان مردم  ریشه دوانده است.  

روز 11 محرم سال 61 هجری عزاداری ها و همراه آن  مبارزات خاندان نبوت شروع شد، خطبه های تاریخی حضرت زینب (س) و امام سجاد( ع) در بلاد مختلف از کربلا تا مدینه که در نهایت منجر به گریه و اشک مردم بر جگر گوشه پیامبر ص می شد، و زمینه قیام های  فراوانی را فراهم آورد نمونه های روشن آن است. 

داستان سفیر روم و دفاع  از امام حسین در مجلس یزیدکه منجر به شهادت او بدستور یزید می گردد   و نوحه سرایی و دفاع جان نثارانه کسانی مانند عبدالله بن عفیف ازدری نابینا در مسجد کوفه در مقابل سخنرانی ابن زیاد و کشته شدن او در این راه   نمونه دیگری از عزاداری در همان آغازین روزهای شهادت امام حسین است.  

همواره عزاداری بر حسین ع را در سیره وسنت همه ائمه ع می بینیم، به گونه ای که با تمام جو اختناق و خفقان دوران بنی امیه و بنی عباس، هیچ گاه ذکر مصائب اهل بیت در آن روز تاریخی فراموش نمی گردید. 
 
شاید عجیب باشد که عزاداری علنی برای امام حسین ع نخستین بار در سال ۳۵۲ ق ( پس از حدود سه قرن)  و در زمان آل بویه آغاز گردید. و این یک نقطه عطفی بوده است. اما درادامه این ارادت به جایی رسید که در یکی از سال ها وقتی روز عاشورا مصادف با عیدایرانیان گردید، مردم عزاداری کردند و مراسم عید را به تأخیر انداختند. 

البته در دوره های بعد گاه زمینه های عزاداری به صورت علنی فراهم می شد و گاه با سختگیری  های حاکمان با ترس و وحشت انجام می شد. 

و در نهایت، زمان حاضر، اوج گسترش عشق به امام حسین ع در دنیاست، اگر تا چند سال پیش فقط چند کشور دارای جمعیت شیعه به عزاداری می پرداختند، اما امروز علاوه بر شیعیان و بسیاری از مردمان اهل سنت، بدون اغراق شاید نتوان کشوری را پیدا کرد که حد اقل یک مراسم و ابراز ارادت مختصر برای امام شهیدان برگزار نشود. تا جایی که هند روز عاشورا از سوی دولت مرکزی حالت تعطیل رسمی به خود می گیرد، که شاید بخاطر سخن معروف گاندی ناجی بزرگ هند باشد که در عظمت امام حسین گفت قیامش علیه انگلیسی ها را از او فرا گرفته است، و مسلمانان ترکیه تقاضای تعطیلی رسمی از دولت می کنند. حتی در شهری مانند لندن  و بسیاری دیگر از شهرها و کشورهای اروپایی مجالس متعددی در ارادت به حسین در محرم برگزار می گردد.  

این  همه ارادت برمی گردد به همان سخنی که ائمه ع برای همیشه تاریخ بشر نوید داده اند که امام حسین ع حرارتی در قلوب دارد که هیچ گاه سرد نمی شود.   چرا که بشریت همواره به دنبال الگویی می گردد که هم مظهر اخلاق و انسانیت باشد و هم زمینه های نجات و کمال او را فراهم آورد. بجز حسین ع چه کسی می تواند این نقش را در زندگی بحران زده انسان امروز به خوبی ایفا نماید؟ 

از این رو همواره انگیزش های برآمده از مراسمات حسینی زمینه ساز انقلاب ها و تخولات ماندگاری در جهان اسلام گردید، و چه خوب حضرت امام خمینی ره مرد اول تاریخ معاصر جهان به توصیف این پدیده الهی پرداخت که ما هرچه داریم از این محرم است واین مجالس . حقیقتی که دشمنان و یهودیان نیز لب به اذعان و اعتراف به آن گشودند که رمز بیداری و مقاومت شیعه به پرچم سرخ کربلا و عاشورا گره خورده است. 

امید است این ظرفیت عظیم فکری – فرهنگی،  در گسترش اخلاق و  انسانیت به خوبی تحلیل و معرفی گردد و ما نیز زمینه آشنایی بیشتر جهان را با این ظرفیت بی بدیل فراهم آوریم. 
 
* عضو هیات علمی دانشگاه تهران    Mo.mohammadi@ut.ac.ir

پیامی که اربعین امسال به گوش دنیا رساند

اربعین حسینی به یک صحنه عظیم و مانوری برای قدرت شیعیان جهان تبدیل شده است که میلیون‌ها زائر را به کشور عراق و شهر کربلا می‌کشاند. این گردهمایی بی‌نظیر را می‌توان حاوی ویژگی‌های منحصر بفرد و ممتازی دانست که می‌بایست به ابعاد مختلف آن دقت فراوان گردد.

رهبر انقلاب: به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم

 حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در جلسه درس خارج فقه، پدیده بی‌نظیر و حرکت عظیم و پر معنای راهپیمایی اربعین حسینی علیه‌السلام را حسنه‌ای ماندگار خواندند و گفتند: ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در این پدیده بی‌سابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است.

به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب،  حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به بزرگواری و محبت مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین، به کسانی که توفیق حضور در این حرکت پر معنا و پر مغز را پیدا کرده‌اند توصیه کردند این فرصت را مغتنم بشمارند و افزودند: ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم و آرزو می‌کنیم ای کاش همراه شما بودیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرصت ارتباط معنوی و عاشقانه با خاندان پیامبر اکرم(ص) و زیارت این عناصر ممتاز، برجسته، نورانی و ملکوتی را از امتیازات تفکر شیعی در میان فرق اسلامی دانستند و گفتند: حرکت عظیم مردم از ایران و سایر کشورهای جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از ویژگیهای برجسته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است که در آن، هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج می‌زند هم «عشق و محبت».

شهدای منصورون

شهیدغلامحسین صفاتی دزفولی
شهیدکریم رفیعی
شهید سید علی جهان آرا
شهید مهدی هنردار
شهید عزیز صفری
شهید سید نورالدین صفدری
شهید شیخ عبدالحسین سبحانی
شهید حسن هرمزی
شهید اسماعیل دقایقی
شهید سید محمدعلی جهان آرا