» بازدید امروز: 137
» بازدید دیروز: 119
» افراد آنلاین: 2
» بازدید کل: 941

گفتگوی هم افزا

ü گفت و گو قدمتی به اندازه عمر بشر دارد. اگر چه شیوه های گوناگونی را طی زمان و مکان برای بروز و ظهور تجربه کرده است، اما هر چه هست، امروزه به عنوان ابزاری بهینه جهت برقراری ارتباط انسان ها با یکدیگر پذیرفته شده است. بدیهی است که قبول چنین نکته مهمی به همین سادگی صورت نگرفته و مرور اجمالی تاریخ جنگ ها و کشتار ها شاهد این مدعاست.

ü آنچه اهمیت دارد، استفاده درست و شایسته از «گفت و گو» است. زبان به عنوان عضوی که گفت و گو را میسر می سازد، زمانی مفید است که قابل کنترل باشد و بیهوده نچرخد و حق خدا را به جا آورد.

 

امام باقر(ع) می گویند: «حق خدا بر بندگان آن است که بگویند آنچه را می دانند و زبان نگاه دارند از آنچه نمی دانند.»

ü گفت و گو سنتی الهی است زیرا نخستین بار، خداوند از طریق پیامبران و کتب مقدس با بندگان خود سخن گفت و بهترین روش تعامل را به بندگان آموخت. در قرآن کریم هم آداب گفت و گو به کرات مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، از جمله:

- «و فرمان خدا و پيامبرش را اطاعت نماييد و نزاع و كشمكش نكنيد تا سست نشويد و قدرت و شوكت شما از ميان نرود؛ صبر و استقامت كنيد كه خداوند با استقامت كنندگان است.» (سوره انفال، آیه 46) 

ü گفت و گو فرصتی را ایجاد می کند تا طرفین، تصورات قبلی، تعصبات و الگوهای شخصیتی نهفته در اندیشه ها، نظرها، باورها و احساسات خود و دیگری را بررسی کنند. و درست به همین دلیل، به ارتباط میان افراد کمک می کند، زیرا تنها با شناخت اندیشه ها و پنداشته های افراد است که تفاهم ناشی از ارتباط به وجود می آید. اهمیت گفت و گو به اندازه ای است که از دیرباز و تاکنون، دغدغه فیلسوفان بوده است و آنان بیش و پیش از همه، به ضرورت و اهمیت آن در زندگی فردی و اجتماعی پی برده اند.
ü به راستی، گفت و گو چیست؟ چرا ضرورت دارد؟ چگونه به ایجاد ارتباط و تفاهم میان انسان ها کمک می کند؟ آیا اراده به گفت و گو کردن کافی است؟ یا این که گفت و گو کردن به فراهم آوردن مقدمات و شرایطی نیاز دارد؟ و اصلاً چرا گفت و گو راهی است برای شناخت دیگران؟
ü گفت و گو به معنای مفاهیم جاری در واژه هاست و در واقع، روشی است برای مشاهده این که چگونه ارزش ها، اهداف و نیات افراد می توانند رفتار آنان را کنترل کنند و چگونه وقتی تفاوت های فرهنگی مورد غفلت واقع می شوند، می توانند به برخورد میان آنها با دیگران منجر گردند.

شهدای منصورون

شهیدغلامحسین صفاتی دزفولی
شهیدکریم رفیعی
شهید سید علی جهان آرا
شهید مهدی هنردار
شهید عزیز صفری
شهید سید نورالدین صفدری
شهید شیخ عبدالحسین سبحانی
شهید حسن هرمزی
شهید اسماعیل دقایقی
شهید سید محمدعلی جهان آرا