» بازدید امروز: 125
» بازدید دیروز: 119
» افراد آنلاین: 1
» بازدید کل: 929

محاکمه نخست وزیر شاه

به بهانه سی و ششمین سالروز اعدام نخست وزیر پرماجرا

متن کامل کیفرخواست و اتهامات امیر عباس هویدا

نماینده دادستان: در این دادگاه نظامی محاکمه می شود که استبداد را به جای آزادی و فحشا را به جای انسانیت گذاشت. نظامی که به هیچ نوع آزادی معتقد نبود. 

18 فروردین یادآور اعدام امیر عباس هویدا نخست وزیر 13 سال از دوران سلطنت محمد رضا پهلوی کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سال 1358 است. 

 به این بهانه متن کامل کیفر خواست صادره از جانب دادستان انقلاب اسلامی ایران که در نخستین جلسه دادگاه که به ریاست شیخ صادق خلخالی و روز24 اسفند 1357 تشکیل شد، عینا نقل می شود:

 « دادگاه انقلاب اسلامی ایران- تهران

آقای امیر عباس فرزند حبیب الله به شماره شناسنامه 3542 صادره از تهران متولد 1295 وزیر سابق دربار شاهنشاهی منقرض و نخست وزیر اسبق شاه سابق و ساقط ، تبعه ایران متهم است به:

1- فساد در ارض

2- محاربه با خدا و خلق خدا و نایب امام زمان (ع)

3- قیام علیه امنیت و استقلال مملکت با تشکیل کابینه های دست نشانده آمریکا و انگلیس و حمایت از منافع استعمارگران 

4- اقدام بر ضد حاکمیت ملی با حفظ سلطه سلطان دست نشانده آمریکا و دخالت در انتخابات قانون گذاری و عزل و نصب وزرا و فرمانداران با نظر و خواست سفارتخانه های خارجی

5- واگذار کردن بی قید و شرط منابع زیر زمینی از نفت و مس و اورانیوم و غیره به بیگانگان 

6- گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی امپریالیسم آمریکا و همدستان اروپایی اش بر ایران، من جمله ازطریق نابودی صنایع داخلی و تضعیف آنها در برابر رقبای خارجی و تبدیل ایران به بازار مصرف کالاهای خارجی

7- پرداخت درآمدهای ملی حاصل از نفت به شاه وفرح و نیز تسلیم این درآمدها به ممالک وابسته  به غرب و سپس اخذ وام به نرخ های بالا و گزاف و شرایط اسارت بار از آمریکا و سایر دول غرب

8- نابود ساختن کشاورزی و دامپروری و از بین بردن جنگل ها

9- شرکت مستقیم در فعالیت های جاسوسی به نفع غرب و صهیونیسم

10- دسته بندی با توطئه گران بین المللی در پیمان های سنتو و ناتو و سرکوبی ملت های ایران و فلسطین وویتنام، عضو فعال سازمان فراماسونری در ایران در لژ فرعی با توجه به اسناد موجود و اقرار شخصی متهم

11- شرکت در خفه کردن و ارعاب مردم حق طلب و استعمار شده ایران با دستگیری آزادیخواهان و کشتار مردم بی دفاع و ضرب و جرح و شکنجه و آزار آنان و نقض آزادی های اساسی مصرح در قانون اساسی وقت و قوانین موجود از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و قوانین الهی از جمله با توقیف روزنامه ها و اعمال سانسور در مطبوعات و کتب

12- موسس و اولین دبیر کل حزب استبدادی رستاخیز ملت ایران

13- اشاعه فساد فرهنگی و اخلاقی و شرکت در تحکیم پایه های استعمار ازجمله شرکت در برقراری مجدد کاپیتولاسیون یعنی ایجاد قضاوت کنسولی در مورد آمریکاییان

14- شرکت مستقیم در قاچاق هرویین در دوران اقامت در فرانسه در معیت حسنعلی منصور

15- دادن گزارش های خلاف واقع و اشاعه اکاذیب با انتشار روزنامه های دست نشانده و گماردن سردبیران جیره خوار در راس نشریات و سانسور اخبار و انتشار اخبار و گزارش های مجعول که تمام این اقدامات در اجرای توطئه  استعمارگران بیگانه و سلطان دست نشانده به منظور اسارت و استعمار هر چه بیشتر ملت ایران بوده است. سلطانی که حسب اقرار متهم به وسیله آمریکا روی کار آمده است.

نظر به :

- صورت جلسات هیات دولت
- گزارش های شورای عالی اقتصاد
- مقالات و شکایات نویسندگان و شاکیان از جمله آقای دکتر علی اصغر حاج سید جوادی  
- فتاوی علما و مراجع تقلید
- مندرجات روزنامه ها
- اسناد به دست آمده ازساوک و اسناد موجود در نخست وزیری
- شهادت دکتر آزمون وزیر کابینه متهم و شهادت آقای جعفریان و آقای نیکخواه در همین دادگاه 
  و 
- اقاریر شخص متهم

چون وقوع جرایم منتسبه قطعی و محقق است تقاضای رسیدگی و صدور حکم اعدام متهم و مصادره اموال وی را از پیشگاه دادگاه محترم دارم.

دادستان دادگاه انقلاب اسلامی ایران». 

در واپسین جلسه دادگاه البته نماینده دادستان تصریح کرد:

« در این دادگاه محترم امیر عباس هویدا محاکمه نمی شود. در این دادگاه نظامی محاکمه می شود که استبداد را به جای آزادی و فحشا را به جای انسانیت گذاشت. نظامی محاکمه می شود که به هیچ نوع آزادی چه از نوع اروپایی چه شرقی و چه حتی قرون وسطایی معتقد نبود.»

هویدا اما تنها مدام یک سخن را به چند صورت تکرار می کرد: « من مقصر نبودم سیستم بود و من هم جزئی از آن سیستم بودم .»

در آخرین دفاع هم گفت: «دست من به مال و خون آلوده نیست اما اگر در زمان من بعضی از جوانان از طرف مقامات شکنجه شدند و زجر کشیدند عرض می کنم اطلاع نداشتم. ولی چون در زمانی بودم که چنین کاری صورت پذیرفت جز این که از آنها عفو بخواهم کار دیگری از من ساخته نیست اما همه کارهای من هم بد نبوده است. من تسلیم دادگاه هستم و همیشه شعارم توکلت علی الله بوده است.»


 

متن کامل کیفرخواست و اتهامات امیر عباس هویدا


هادی غفاری در خاطرات خود نقل کرده است هویدا به رغم ادعای عربی دانی «توکلت» را به صورت «توکُلتُ» تلفظ کرد که اسباب خنده حضار شد و من هم که یکی از حضار بودم و در روند دادگاه نقشی نداشتم اما کنار او نشسته بودم به طعنه گفتم «کلت» این است و بعدا شایعه درست کردند که من گفته ام با همین کلت تو را می کشم.

  جان کلام هویدا در دفاعیات همین عبارت بود که بارها تکرار کرد که البته به او کمک نکرد:

« در آن سیستم این طور عمل می شد که سیاست خارجی مستقیما زیر نظر پادشاه اجرا می شد.سیاست نظامی هم زیر نظر پادشاه اجرا می شد. سیاست امنیتی نیز مستقیما زیر نظر پادشاه بود. این که چرا این طور بود یک حرف دیگر است ولی زیر نظر پادشاه اجرا می شد و اگر جنایتی دستگاهی انجام داده و من اطلاع نداشتم ایا من مقصرم؟ به قدر تقصیر خودم باید مرا مقصر بدانید نه بیشتر...»

حکم صادره را صادق خلخالی امضا و اعلان کرد و بعدها در خاطرات خود در روزنامه سلام ( هشتم مهر ماه 1371) نوشت: «هنگامی که دادگاه برای صدور حکم وارد شور شد آقایان [احمد] آذری قمی، [احمد]جنتی و [محمد]محمدی گیلانی نیز ناظر و مشاور دادگاه بودند.»

دادگاه در بعد از ظهر حکم صادره را ابلاغ کرد و بر خلاف تصور خود متهم و حاضران نه در سحر گاه روز بعد که همان روز و در عصر 18 فروردین 1358 اجرا شد و به حیات او پایان داد و به رغم شایعاتی که در گرفت و حتی در برخی کتاب ها آمده جنازه او نه به اسراییل و نه به فرانسه منتقل نشد و پس از مدتی نگاه داری در پزشکی قانونی با نام دیگری در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

شهدای منصورون

شهیدغلامحسین صفاتی دزفولی
شهیدکریم رفیعی
شهید سید علی جهان آرا
شهید مهدی هنردار
شهید عزیز صفری
شهید سید نورالدین صفدری
شهید شیخ عبدالحسین سبحانی
شهید حسن هرمزی
شهید اسماعیل دقایقی
شهید سید محمدعلی جهان آرا