» بازدید امروز: 53
» بازدید دیروز: 202
» افراد آنلاین: 1
» بازدید کل: 5939

یادی از شهید اسماعیل خسروی

متولد: 1340 خرمشهر
تاریخ عروج: 18/2/61
محل عروج: خرمشهر(عملیات بیت المقدس)

 فداکاریهای شهیدان، ذخیره ماندگاری برای انقلاب اسلامی است، و حفظ یاد آن عزیزان، یک فریضه است

وصیت نامه شهيد:بزرگترین نعمت لقاء پروردگار است. باید صبر و بردباری را پیشه کرد تا اینکه اجر صابرین را دریابیم شهيد نمرده و نمیمیرد عزیزم که چنین کسی را از دست دادی او زنده است. خداونداشهيدان را با شهيدان کربلا محشور بگردان و هر چه زودتر خرمشهر قهرمان را آزاد کن. 

 

 

 

امروز پس از گذشت  سالها از جنگ تحمیلی به خرمشهر می رویم و باز خاطرات دفاع و استقامت و حماسه را تجدید می کنیم که این تجدید میثاق نه هر سال بلکه هر روز و هر لحظه باید اتفاق افتد تا شاید اندکی از حماسه آفرینی ها، مقاومت ها، ایستادگی ها و به همراه همه این ها تحمل مظلومیت ها و لب به اعتراض نگشودن ها را درک کرد.

از میان آن همه جوان خرمشهری دهه ی ۵۰، تعدادی از آن هایی که از شهادت جا ماندند و از اسارت جان به در برده اند، در خرمشهر مانده اند. حرف هایی دارند که هر ایرانی را اندکی در عشق به خاک وطن به تامل فرو می برد و غنیمت آن را گوشزد می کند.

«کریم ملاعلی زاده» در آن زمان ۲۰ ساله بوده است. زاده خرمشهر بود و پس از انقلاب به بنیاد مستضعفان پیوسته بود. در روزهای اسارت خرمشهر گروه مقاومت را با همسالان محله ها تشکیل می دهند، حدود ۱۸ گروه. از سپاه سلاح می گرفتند و هر جا به نیرو نیاز بود، حضور پیدا می کردند.

ملاعلی زاده از روزهای اشغال خرمشهر می گوید: «خانواده ام ۲۰ روز پس از اشغال خرمشهر به شادگان منتقل شدند. البته در لحظه سقوط خرمشهر بسیاری از اهالی در آنجا بودند و کارهای پشتیبانی را برای رزمندگان انجام می دادند».

او پیش از جنگ و حین جنگ و پس از جنگ در خرمشهر بوده است اما در هیچ برهه ای شهرش را این قدر مظلوم ندیده بود که در روزهای اسارت.

می گوید: «درد مظلومیت خرمشهر بیشتر از درد لحظه هایی بود که شهیدی بر زمین می افتاد و جان می داد زیرا مظلومیت شهر در مقابل مظلومیت و شهادت شهیدان بسیار سنگینتر بود. شهیدان خود این مسیر را برگزیده بودند و به اختیار خود پرپر می شدند و شهادت ناراحت کننده نیست، اما خرمشهری که از مهم ترین بنادر دنیا بود و تنها یک شرکت کشتی رانی آن ۶۵۰ خط کشتی رانی به سراسر نقاط دنیا داشت؛ در آن روزها نه به اختیار خود، که در جنگی تحمیلی به شهر سوخته و درمانده ای تبدیل شده بود و این درد، روی همه تلخی ها را کم می کرد».

ملاعلی زاده در روزهای اسارت خرمشهر از سپاه مهمات می گرفت و می جنگید. به نیروهای گروه های مقاومت گفته بودند به هر کدام سه تا چهار خشاب خواهند داد اما وقتی برای تحویل سلاح رفته بودند به هر کدام تنها ۲۰ تیر دادند و با همین مهمات اندک، از آنها دفاع از خاک خود را خواستند.

آنها با همین ۲۰ تیر نخستین مرحله عملیات بیت المقدس را آغاز کردند.

نخستین مرحله عملیات بیت المقدس با رمز یا علی بن ابی طالب(ع) در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با سه قرارگاه عملیاتی قدس، فتح، و نصر آغاز شد که در این مرحله «سلمان بهار»، «اکبر طاهری»، «حمید ارجعی»، «مرتضی پور حیدری»، «صالح یوسفی اصل»، «سیدعلی اکبر نعمت زاده»، «غلامرضا آبکار»، «محمدرضا باقری»، «عبدالحسین کاظمی»، «مهدی ملحاوی»، «سعید غضنفری» و «ابوالفضل خاوری یگانه» از بچه های خرمشهروحمیدرضا بصیرزاده که از دزفول اعزام شده بود به شهادت رسیدند.

در دومین مرحله این عملیات که با همین رمز در ساعت ۲۲:۳۰ شامگاه ۱۶ اردیبهشت آغاز شد، رزمندگان در محور حسینیه به نوار مرزی رسیدند و دشمن مجبور شد از شهر هویزه و منطقه جفیر عقب نشینی کند. در این مرحله نیز «دکتر عبدالرضا موسوی»، «شریف مهاجر» و «اسماعیل خسروی» خرمشهری های شهید عملیات بودند.

مرحله سوم عملیات بیت المقدس در ساعت ۲۲ شامگاه ۱۹ اردیبهشت آغاز شد که در این مرحله هرچند خسارات و تلفات سنگینی به دشمن وارد شد اما تمرکز نیروهای عراقی و خطوط پدافندی سبب شد رزمندگان نتوانند به اهداف تعیین شده برسند. در این مرحله از جمع بچه های خرمشهر «امیر جراح زاده»، «احمد توپال»، «ابراهیم قاطعی»، «قاسم داخل زاد»، «منصور گلی»، «علیرضا آبکار»، «احمد قندهاری ها»، «رضا کاظمی»، «جمشید برون»، «محسن رنگرز»، «محمود کریمی»، «جاسم محرزی زاده»، «عبدالحسین طاهریان پور»، «منصور مرادی» و «عبدالرحیم ملاعلی زاده» در کنار دیگر شهدای بزرگ این عملیات به شهادت رسیدند.

مرحله چهارم عملیات پپروزمندانه بیت المقدس که در ساعت ۲۲:۳۰ شامگاه یکم خرداد ماه آغاز شد، نیروهای عمل کننده موفق شدند پس از محاصره خرمشهر و اسیر کردن نیروهای دشمن، در ساعت ۱۱ صبح سوم خردادماه دوسوم شهر را که در اختیار دشمن بود، پس از ۵۷۵ روز اشغال آزاد کنند. در این مرحله از عملیات، از میان بچه های خرمشهر تنها «شهید علی اکبر طاهری بنی» نتوانست طعم شیرین آزادسازی خرمشهر را بچشد و طعم گوارای شهادت را چشید

خرمشهر، با چه خون دل ها آزاد شدی و با چه سختی ها دوباره به ما برگشتی! ایران ما، چه چشم ها به تو حریصند و چه دندان ها برایت تیز کرده اند! و حماسه ی مقاومت هم چنان پابرجاست.

 

شهدای منصورون

شهیدغلامحسین صفاتی دزفولی
شهیدکریم رفیعی
شهید سید علی جهان آرا
شهید مهدی هنردار
شهید عزیز صفری
شهید سید نورالدین صفدری
شهید شیخ عبدالحسین سبحانی
شهید حسن هرمزی
شهید اسماعیل دقایقی
شهید سید محمدعلی جهان آرا