» بازدید امروز: 124
» بازدید دیروز: 159
» افراد آنلاین: 2
» بازدید کل: 1336

منصورون زمینه ساز اقدامات بزرگ در کشور

اعضا اين گروه خوزستاني، شهر و ديار خود را رها كرده و با سكونت در ديگر شهرها و استان هاي كشور در شرايطي دشوار به زندگي مبارزاتي خود ادامه داده و زمينه ساز تحركات بزرگي در كشور شدند

دکتر غلامعلی رشید در یادواره شهدای منصورون که روز پنج شنبه 17بهمن 1387 در سالن اجتماعات دانشگاه دزفول برگزار شد، ولايت محوري را ويژگي برجسته نسل واقعي انقلاب و وجه تمايز آنان با ديگر گروه هاي مبارز آن دوران دانست. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منصورون به نقل از ايرنا، دکتر غلامعلي رشيد در مراسم بزرگداشت شهداي گروه چريكي "منصورون" از گروه هاي مبارز خوزستاني در تالار اجتماعات دانشگاه آزاد دزفول، افزود: اين دسته از انقلابيون هيچ عملي را خارج از رهنمون ها و اعتقادات امام خميني (ره ) انجام نمي دادند. 

سرلشگر رشید جانشین ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان افزود: تعبد به دين، كوشش بي اندازه و آرمان خواهي از ديگر ويژگي هاي گروه هاي مبارز و انقلابي تحت امر معمار كبير انقلاب به شمار مي رفت. 

دکتر رشيد گفت: اين در حالي بود كه برخي از گروه هاي مبارز آن زمان همچون سازمان مجاهدين خلق (منافقين) به رغم مخالفت با رژيم به جاي اتكاء به روحانيت و ولايت فقيه گمراه شده و به افكار الحادي از جمله كمونيست گرايش پيدا كردند. 

وي افزود: اين عامل باعث شد تا در ميان تمامي گروه هاي مبارز، تنها قشر مبارزي كه امام را پيشواي خود در كليه امور قرار داده بود به پيروزي نهايي برسد. 

دکتر رشيد، بيشترين فشارهاي رژيم ستمشاهي و ساواك را نيز متوجه گروه اخير عنوان كرد و گفت: اين گروه از آنجا كه از دل مردم برخاسته و اعضاي آن را معتمدين جامعه تشكيل مي دادند همواره جدي ترين تهديد براي رژيم محسوب مي شد. 

وي ايام الله دهه فجر را متعلق به بنيانگذار كبير آن دانست و افزود: انقلاب اسلامي ايران يك تحول عظيم روحي در مردم ايجاد كرد وسرنگوني طاغوت را به دنبال داشت. 

اين مقام ارشد نظامي كشور با اشاره به تشكيل و فعاليت هاي گروه منصورون تشكيل اين گروه را مربوط به پس از سال 50 دانست و گفت : اعضا اين گروه خوزستاني، شهر و ديار خود را رها كرده و با سكونت در ديگر شهرها و استان هاي كشور در شرايطي دشوار به زندگي مبارزاتي خود ادامه داده و زمينه ساز تحركات بزرگي در كشور شدند. 

دکتر رشيد با بيان خاطراتي از فعاليت هاي گروه منصورون دستگيري و شهادت حجت الاسلام " عبدالحسين سبحاني"و "عزيز صفري" را از درد آورترين اين خاطرات دانست. 

در اين آيين كه امام جمعه، فرماندار مسوولان و جمعي از مردم ولايتمدار دزفول حضور داشتند ياد و خاطره شهداي منصورون و انقلاب اسلامي را گرامي داشتند و نسبت به مقام شامخ آن شهيدان والامقام اداي احترام كردند. 

گروه چريكي منصورون از گروه هاي مبارز پيش از انقلاب ،فعاليت خود را در سال 54 در شهرهاي مختلف خوزستان از جمله دزفول آغاز و در راستاي بيداري مردم و انجام عمليات هاي چريكي عليه شاه اقداماتي را انجام داد. 

به گزارش ایرنا، علي شمخاني، محسن رضايي، غلامعلي رشيد، غلامحسين صفاتي دزفولي، عيدي فعال، مجيد بقايي، حميد آستي، سيد احمد آوايي، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسين سبحاني و عزيز صفري از جمله اعضاي اين گروه محسوب مي شوند كه از شهرهاي مختلف خوزستان گردهم آمده و تعدادي از آنها در جريان تعقيب و گريزها دستگير و پس از تحمل سخت ترين شكنجه ها از سوي ساواك به درجه شهادت نائل آمدند. 

شهدای منصورون

شهیدغلامحسین صفاتی دزفولی
شهیدکریم رفیعی
شهید سید علی جهان آرا
شهید مهدی هنردار
شهید عزیز صفری
شهید سید نورالدین صفدری
شهید شیخ عبدالحسین سبحانی
شهید حسن هرمزی
شهید اسماعیل دقایقی
شهید سید محمدعلی جهان آرا